Claims czyli roszczenia
Dziś parę słów o roszczeniach w FIDIC.
Często spotykam się z tym, że ludzi przeraża samo napisanie pisma, terminy gonią, dokumenty nie są zebrane, a Ty nie tylko musisz się powołać na podstawę umowną (lub prawną, jednak my tu o umowach), ale również musisz uzasadnić jak to wydarzenie sprawia, że jesteś uprawniony do roszczenia. Jakie poniosłeś koszty (co jest stosunkowo łatwe), ale jeśli wystąpiło opóźnienie, to jak to wydarzenie wpłynęło na twój Time for Completion (delay analysis).
Znasz to?
Jeśli spojrzeć na umowę jak na mechanizm to:
krok 1 - występuje zdarzenie i daje Ci prawo do roszczenia o $ i wydłużenie terminu
krok 2 - mając takie prawo (w oparciu o zapis umowy) musisz napisać powiadomienie o roszczeniu (claim notice) w określonym terminie
krok 3 - następnie trzeba przekazać wszelkie szczegóły roszczenia (particulars and substantiation).
Warunkiem koniecznym skutecznego roszczenia są nestepujące elementy: (i) podstawa prawna lub umowna, (ii) wartość roszczenia lub wydłużenie terminu, oraz (iii) związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy jednym a drugim.
Reszta zależy od wielu czynników. Ale Ty jesteś po bezpiecznej stronie.
Wydaje się proste, a jednak wciąż wysyłamy za późno claim notice, bo jakby boimy się, że klient to źle odbierze. Nie róbmy tego.
#claims #claimmanagement #umowy #contractmanagemet
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!